Działania edukacyjne realizowane w
ramach projektu „Śladami historii Dąbróweckiej Ziemi”
Założenia wstępne |
||||
·
Projekt
„Śladami historii Dąbróweckiej Ziemi” jest koordynowany przez GCK w
Dąbrówce, ·
Działania
edukacyjne wymienione poniżej stanowią
jeden z elementów ww. projektu i będą realizowane we współpracy ze
szkołami, ·
Działania
edukacyjne w ramach ww. projektu mogą stanowić uzupełnienie programów
wychowawczych realizowanych w szkołach oraz programów kształcenia
ogólnego niektórych przedmiotów, ·
W ramach działań
edukacyjnych szkoły mogą korzystać ze wszystkich możliwych źródeł, a w
szczególności z nowej monografii historii gminy Dąbrówka, której wersja
robocza zostanie przekazana szkołom na przełomie lutego i marca, · Działania edukacyjne będą realizowane w miesiącach marzec
– maj 2012 r. |
||||
|
Działania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
PRZEDSZKOLE (pięciolatki i
sześciolatki) |
1.
Przeprowadzenie cyklu zajęć dla dzieci poświęconych historii gminy.
Proponowane zagadnienia: a)
położenie miejscowości (na tle gminy, Polski i Europy), b) rośliny
i zwierzęta naszych łąk, pól i lasów (+ochrona przyrody), c) herb
gminy i jego symbolika, d)
najważniejsze postaci związane z historią gminy, e) życie
mieszkańców wsi w XIX w. |
III - IV |
wychowawcy |
Szczegółowa
tematyka, formy i metody pracy – wg uznania nauczycieli. |
2. Konkurs
plastyczny „Moja miejscowość”. |
IV |
wychowawcy – eliminacje GCK - finał |
3 nagrody
+ 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego |
|
3. Wycieczka
sześciolatków do skansenu w Kuligowie – zapoznanie z życiem codziennym
mieszkańców XIX wiecznej wsi. |
V |
wychowawcy – organizacja i opieka GCK - autokary |
3
autokary, koszt wstępu do skansenu pokrywają rodzice |
|
4. Przygotowanie
krótkiej scenki teatralnej nawiązującej do historii gminy oraz zaprezentowanie
jej podczas uroczystości szkolnej (przedszkolnej) (nawiązanie do czasów
rycerskich – templariusze, pasowanie na rycerza itp.). |
IV - V |
wychowawcy |
|
|
5.
Przygotowanie tablicy (planszy, gazetki) poświęconej historii gminy oraz
jej wyeksponowanie w szkole (przedszkolu). |
IV |
wychowawcy |
Tablica
powinna być wyeksponowana do zakończenia projektu. |
|
6. Spotkanie
z miejscowym Kołem Gospodyń Wiejskich (zespołem ludowym) – gawęda o
tradycjach, zwyczajach, nauka piosenek itp. |
III |
wychowawcy |
|
|
SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY I - III |
1.
Przeprowadzenie przez nauczycieli cyklu zajęć dla dzieci poświęconych
historii gminy. Proponowane
zagadnienia: a)
miejscowości naszej gminy (mapka) (kl. III) b) rośliny
i zwierzęta naszych łąk, pól i lasów (+ochrona przyrody) (kl. I), c) herb
gminy i jego symbolika (kl. I), d)
najważniejsze postaci związane z historią gminy (kl.
II), e) zabytki
i ciekawe miejsca na terenie gminy (kl. II) e) życie
mieszkańców wsi w latach 60-tych i 70-tych XX w. (kl.
III) |
III - IV |
wychowawcy |
Szczegółowa
tematyka, formy i metody pracy – wg uznania nauczycieli. |
2. Konkurs
plastyczny „Miejsca w naszej gminie, które warto odwiedzić”. (kl. II), Konkurs
zostanie poprzedzony warsztatami plastycznymi w GCK dla zgłoszonych uczniów. |
IV |
GCK – organizacja konkursu GCK - warsztaty plastyczne |
3 nagrody
+ 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego. (ok. 20
uczniów, 2 grupy x 3 godz.) |
|
3.
Wycieczka do leśniczówki w Sokołówku – zwierzęta naszych pól, łąk i
lasów. (kl. I), |
V |
wychowawcy – organizacja i opieka GCK - autokary |
2
autokary, + ognisko z kiełbaskami w gestii szkół |
|
4.
„Opowiedz mi babciu, opowiedz mi dziadku” – konkurs literacki dla klas
trzecich na opowiadanie o latach szkolnych dziadków (życie codzienne w latach
60-tych, 70-tych XX w.). (kl. III) |
IV |
wychowawcy, nauczyciele j.
polskiego – etap szkolny GCK - finał |
3 nagrody
+ 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego. |
|
5. Przygotowanie
krótkiej scenki teatralnej nawiązującej do historii gminy oraz zaprezentowanie
jej podczas uroczystości szkolnej. (np. powstanie parafii w Dąbrówce) |
IV
- V |
wychowawcy |
|
|
6. Przygotowanie
tablicy (planszy, gazetki) poświęconej historii gminy oraz jej
wyeksponowanie w szkole. |
IV |
wychowawcy |
Tablica
powinna być wyeksponowana do zakończenia projektu. |
|
SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY IV - VI |
1.
Przeprowadzenie przez nauczycieli cyklu zajęć dla uczniów poświęconych
historii gminy. Proponowane
zagadnienia: a)
Dąbrówka na mapie administracyjnej Polski oraz na mapie administracyjnej Kościoła
katolickiego (klasy VI), b)
Archeologia – nauka, dzięki której poznajemy najdawniejsze dzieje (klasa V) (może spotkanie z P. Kozłem). c) Życie
codzienne mieszkańców pod zaborami (klasa VI), d) zabytki
Dąbróweckiej Ziemi (klasa IV), e) Źródła
do poznania naszej małej ojczyzny (publikacje, strony internetowe, czasopisma
itp.) (klasa V), f) postaci
związane z historią gminy w XIX w. (klasy IV) |
III - IV |
wychowawcy, nauczyciele |
|
2. Warsztaty
dziennikarskie i komputerowe dla zespołów uczniowskich z klas piątych,
opracowanie publikacji (biuletynu) nt. historii gminy. (klasa V) |
IV |
nauczyciele – opieka nad zespołem i
koordynacja opracowania publikacji GCK – warsztaty dziennikarskie i
komputerowe |
w
warsztatach biorą udział uczniowie z opiekunami, (ok. 20
uczniów, 4 grupy x 3 godz.), -
rozesłanie biuletynów do szkół |
|
3.
Konkurs plastyczny dla uczniów klas czwartych i piątych „Wielkanoc Konkurs
zostanie poprzedzony warsztatami plastycznymi w GCK dla zgłoszonych uczniów. |
IV |
GCK – organizacja konkursu GCK - warsztaty plastyczne |
3 nagrody
+ 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego. (ok. 20
uczniów, 2 grupy x 3 godz.) |
|
4. Konkurs
wiedzy o historii i dniu dzisiejszym gminy Dąbrówka dla uczniów klas
szóstych (klasa VI), |
V |
nauczyciele historii i przyrody –
etap szkolny, GCK – finał |
3 nagrody
+ 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego. Nauczyciele
SP przygotowują zestaw pytań na finał dla gimnazjum. |
|
5.
Konkurs na prezentację multimedialną „Zabytki Dąbróweckiej Ziemi” dla
uczniów klas szóstych (zespoły 2 osobowe). (klasa
VI), |
V |
nauczyciele historii, przyrody,
informatyki GCK - finał |
3 nagrody
+ 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego. Najciekawsze
prezentacje zostaną wyświetlone podczas sesji naukowej w sierpniu 2012 |
|
6. Przygotowanie tablicy (planszy,
gazetki) poświęconej historii gminy oraz jej wyeksponowanie w szkole. |
IV |
wychowawcy, nauczyciele |
Tablica
powinna być wyeksponowana do zakończenia projektu. |
|
7.
Przygotowanie krótkiej scenki teatralnej (klasy czwarte) nawiązującej do
historii gminy oraz zaprezentowanie jej podczas uroczystości szkolnej (nawiązanie
do historii gminy w XIX w. – Norwid, powstania, życie pod zaborami). |
IV - V |
wychowawcy, nauczyciele |
|
|
GIMNAZJUM |
1.
Przeprowadzenie przez nauczycieli cyklu zajęć dla uczniów poświęconych
historii gminy. Proponowane
zagadnienia: a)
środowisko przyrodniczo – geograficzne gminy (klasy
III), b)
cichociemni (klasy III), c) rozwój
gminy po 1990 r., zmiany po wejściu do UE (klasy
II), d)
najważniejsze postaci związane z historią gminy w XX w. (klasy II), e) życie
codzienne pod okupacją (klasy I), f) parafie
na terenie gminy (klasy I) |
III - IV |
wychowawcy, nauczyciele |
|
2.
Warsztaty dziennikarskie i komputerowe dla zespołów uczniowskich z klas
trzecich, opracowanie przewodnika turystycznego po gminie, ze szczególnym
uwzględnieniem historii i miejsc historycznych. (klasy
III), |
IV - V |
nauczyciele – opieka nad zespołem i
koordynacja opracowania publikacji GCK – warsztaty dziennikarskie i
komputerowe |
w
warsztatach biorą udział uczniowie z opiekunami, (ok. 20
uczniów, 4 grupy x 3 godz.). |
|
3. Konkurs
fotograficzny dla uczniów klas drugich poprzedzony warsztatami
fotograficznymi „Ślady naszej historii”.
(klasy II), |
V |
GCK – organizacja konkursu, GCK – warsztaty fotograficzne |
3 nagrody
+ 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego. (ok. 20 uczniów,
2 grupy x 3 godz.) |
|
4.
Konkurs literacki dla uczniów klas pierwszych i drugich na opowiadanie
inspirowane wybraną fotografią z albumu „Ocalić tożsamość”. (klasy I i II), |
V |
GCK – organizacja konkursu |
3 nagrody
+ 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego |
|
5. Konkurs
dla uczniów klas pierwszych i drugich (zespoły 2 osobowe) na
prezentację multimedialną poświęconą postaciom historycznym związanym z
historią gminy „Oni tworzyli naszą historię”. ”. (klasy
I i II), |
IV - V |
GCK – organizacja konkursu |
3 nagrody
+ 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego |
|
6. Przygotowanie
krótkiej scenki teatralnej (klasy pierwsze) nawiązującej do historii
gminy oraz zaprezentowanie jej podczas uroczystości szkolnej (np. II
wojna, cichociemni, odsłonięcie pomnika Kościuszki, Jeziorański itp.). (klasy I) |
IV
- V |
wychowawcy, nauczyciele |
|
|
7. Przygotowanie
tablicy (planszy, gazetki) poświęconej historii gminy oraz jej
wyeksponowanie. |
IV |
wychowawcy, nauczyciele |
Tablica powinna
być wyeksponowana do zakończenia projektu. |
|
Uwagi organizacyjne |
||||
·
klasy podane przy poszczególnych działaniach są jedynie sugestią
organizatorów, którzy chcieliby, aby w projekcie wzięły udział dzieci z
wszystkich grup wiekowych. Szkoły nie muszą ich uważać za wiążące, ·
sposób naboru
uczniów do poszczególnych działań, zwłaszcza tam gdzie liczba miejsc jest
ograniczona (warsztaty), zależy od szkoły. Mogą to być eliminacje,
wytypowanie przez nauczycieli, zapisy chętnych wg kolejności zgłoszeń itp., ·
wszystkie prace
będące efektem działań podjętych w wyniku projektu powinny być opatrzone
imieniem, nazwiskiem, nazwą szkoły oraz klasą autora, ·
udział w
poszczególnych działaniach projektu jest równoznaczny z wyrażeniem zgody na
niekomercyjną publikację i rozpowszechnianie prac (literackich, plastycznych,
fotograficznych, multimedialnych) przez GCK (w celach informacyjnych,
promocyjnych i edukacyjnych) i wszystkie szkoły (w celach edukacyjnych) z
zastrzeżeniem podania autora oraz ich niemodyfikowana oraz na publikację
nazwisk autorów praz oraz ich opiekunów (nauczycieli), ·
każda szkoła
przygotowuje w maju krótką uroczystość (akademia, apel) poświeconą historii
gminy (część informacyjna, artystyczna, scenka teatralna, nagrody w
eliminacjach konkursów) ·
każda szkoła
powinna przygotować krótkie sprawozdanie z podjętych działań oraz dołączyć
dokumentację fotograficzną. |
||||
Podsumowanie projektu odbędzie się
w trzech etapach |
||||
·
podczas festynu
gminnego z okazji Dnia Dziecka (3 czerwca 2012 r.), którego motywem
przewodnim będzie historia gminy. Podczas festynu będzie miało miejsce wiele
„historycznych” atrakcji dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Nastąpi również
wręczenie nagród w konkursach, prezentacja najciekawszych prac plastycznych,
literackich, fotograficznych. Festynowi będzie towarzyszyła wystawa
poświęcona historii gminy przygotowana przez GCK. Przed festynem zostanie
odprawiona uroczysta msza św. z okazji 570. rocznicy erygowania Parafii w
Dąbrówce. ·
podczas sesji
naukowej (2. połowa sierpnia 2012 r.) poświęconej nowej monografii
historii gminy. Na sesję zostaną zaproszone delegacje uczniów ze wszystkich
szkół. Wyświetlone zostaną najciekawsze prezentacje multimedialne wykonane
przez uczniów. ·
w miesiącach IX
– XII 2012 r. wystawa poświęcona historii gminy będzie eksponowana
kolejno we wszystkich szkołach (po 2 tyg.) oraz każda szkoła otrzyma na
nośniku elektronicznym całość materiałów stworzonych w ramach projektu (m.
in. prace uczniów, dokumentację fotograficzną szkół i GCK). Materiał ten
będzie mógł być wykorzystywany oraz rozpowszechniany w celach edukacyjnych. |