Działania edukacyjne realizowane w ramach projektu „Śladami historii Dąbróweckiej Ziemi”

 

Założenia wstępne

· Projekt „Śladami historii Dąbróweckiej Ziemi” jest koordynowany przez GCK w Dąbrówce,

· Działania edukacyjne wymienione poniżej  stanowią jeden z elementów ww. projektu i będą realizowane we współpracy ze szkołami,

· Działania edukacyjne w ramach ww. projektu mogą stanowić uzupełnienie programów wychowawczych realizowanych w szkołach oraz programów kształcenia ogólnego niektórych przedmiotów,

· W ramach działań edukacyjnych szkoły mogą korzystać ze wszystkich możliwych źródeł, a w szczególności z nowej monografii historii gminy Dąbrówka, której wersja robocza zostanie przekazana szkołom na przełomie lutego i marca,

· Działania edukacyjne będą realizowane w miesiącach marzec – maj 2012 r.

 

 

Działania

 

Termin

 

Osoby odpowiedzialne

Uwagi

PRZEDSZKOLE (pięciolatki i sześciolatki)

1. Przeprowadzenie cyklu zajęć dla dzieci poświęconych historii gminy. Proponowane zagadnienia:

a) położenie miejscowości (na tle gminy, Polski i Europy),

b) rośliny i zwierzęta naszych łąk, pól i lasów (+ochrona przyrody),

c) herb gminy i jego symbolika,

d) najważniejsze postaci związane z historią gminy,

e) życie mieszkańców wsi w XIX w.

III - IV

wychowawcy

Szczegółowa tematyka, formy i metody pracy – wg uznania nauczycieli.

2. Konkurs plastyczny „Moja miejscowość”.

IV

wychowawcy – eliminacje

GCK - finał

3 nagrody + 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego

3. Wycieczka sześciolatków do skansenu w Kuligowie – zapoznanie z życiem codziennym mieszkańców XIX wiecznej wsi.

V

wychowawcy – organizacja  i opieka

GCK - autokary

3 autokary, koszt wstępu do skansenu pokrywają rodzice

4. Przygotowanie krótkiej scenki teatralnej nawiązującej do historii gminy oraz zaprezentowanie jej podczas uroczystości szkolnej (przedszkolnej) (nawiązanie do czasów rycerskich – templariusze, pasowanie na rycerza itp.).

 

IV - V

wychowawcy

 

5. Przygotowanie tablicy (planszy, gazetki) poświęconej historii gminy oraz jej wyeksponowanie w szkole (przedszkolu).

 

IV

wychowawcy

Tablica powinna być wyeksponowana do zakończenia projektu.

6. Spotkanie z miejscowym Kołem Gospodyń Wiejskich (zespołem ludowym) – gawęda o tradycjach, zwyczajach, nauka piosenek itp.

 

III

wychowawcy

 

SZKOŁA PODSTAWOWA

KLASY I - III

1. Przeprowadzenie przez nauczycieli cyklu zajęć dla dzieci poświęconych historii gminy.  Proponowane zagadnienia:

a) miejscowości naszej gminy (mapka) (kl. III)

b) rośliny i zwierzęta naszych łąk, pól i lasów (+ochrona przyrody) (kl. I),

c) herb gminy i jego symbolika (kl. I),

d) najważniejsze postaci związane z historią gminy (kl. II),

e) zabytki i ciekawe miejsca na terenie gminy (kl. II)

e) życie mieszkańców wsi w latach 60-tych i 70-tych XX w. (kl. III)

III - IV

wychowawcy

Szczegółowa tematyka, formy i metody pracy – wg uznania nauczycieli.

2. Konkurs plastyczny „Miejsca w naszej gminie, które warto odwiedzić”. (kl. II),

Konkurs zostanie poprzedzony warsztatami plastycznymi w GCK dla zgłoszonych uczniów.

IV

GCK – organizacja konkursu

GCK - warsztaty plastyczne

3 nagrody + 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego.

(ok. 20 uczniów, 2 grupy x 3 godz.)

3. Wycieczka do leśniczówki w Sokołówku – zwierzęta naszych pól, łąk i lasów. (kl. I),

 

V

wychowawcy – organizacja i opieka

GCK - autokary

2 autokary, + ognisko z kiełbaskami w gestii szkół

 

4. „Opowiedz mi babciu, opowiedz mi dziadku” – konkurs literacki dla klas trzecich na opowiadanie o latach szkolnych dziadków (życie codzienne w latach 60-tych, 70-tych XX w.). (kl. III)

IV

wychowawcy, nauczyciele j. polskiego – etap szkolny

GCK - finał

3 nagrody + 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego.

5. Przygotowanie krótkiej scenki teatralnej nawiązującej do historii gminy oraz zaprezentowanie jej podczas uroczystości szkolnej. (np. powstanie parafii w Dąbrówce)

IV  - V

wychowawcy

 

6. Przygotowanie tablicy (planszy, gazetki) poświęconej historii gminy oraz jej wyeksponowanie w szkole.

IV

wychowawcy

Tablica powinna być wyeksponowana do zakończenia projektu.

SZKOŁA PODSTAWOWA

KLASY IV - VI

1. Przeprowadzenie przez nauczycieli cyklu zajęć dla uczniów poświęconych historii gminy.  Proponowane zagadnienia:

a) Dąbrówka na mapie administracyjnej Polski oraz na mapie administracyjnej Kościoła katolickiego (klasy VI),

b) Archeologia – nauka, dzięki której poznajemy najdawniejsze dzieje (klasa V) (może spotkanie z P. Kozłem).

c) Życie codzienne mieszkańców pod zaborami (klasa VI),

d) zabytki Dąbróweckiej Ziemi (klasa IV),

e) Źródła do poznania naszej małej ojczyzny (publikacje, strony internetowe, czasopisma itp.) (klasa V),

f) postaci związane z historią gminy w XIX w. (klasy IV)

III - IV

wychowawcy, nauczyciele

 

2. Warsztaty dziennikarskie i komputerowe dla zespołów uczniowskich z klas piątych, opracowanie publikacji (biuletynu) nt. historii gminy. (klasa V)

IV

nauczyciele – opieka nad zespołem i koordynacja opracowania publikacji

GCK – warsztaty dziennikarskie i komputerowe

w warsztatach biorą udział uczniowie z opiekunami,

(ok. 20 uczniów, 4 grupy x 3 godz.),

- rozesłanie biuletynów do szkół

3. Konkurs plastyczny dla uczniów klas czwartych i piątych „Wielkanoc 1944”, inspirowany relacją o zrzucie cichociemnych pod Kołakowem. (klasy IV)

Konkurs zostanie poprzedzony warsztatami plastycznymi w GCK dla zgłoszonych uczniów.

IV

GCK – organizacja konkursu

GCK - warsztaty plastyczne

3 nagrody + 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego.

(ok. 20 uczniów, 2 grupy x 3 godz.)

4. Konkurs wiedzy o historii i dniu dzisiejszym gminy Dąbrówka dla uczniów klas szóstych (klasa VI),

V

nauczyciele historii i przyrody – etap szkolny,

GCK – finał

3 nagrody + 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego.

Nauczyciele SP przygotowują zestaw pytań na finał dla gimnazjum.

5. Konkurs na prezentację multimedialną „Zabytki Dąbróweckiej Ziemi” dla uczniów klas szóstych (zespoły 2 osobowe). (klasa VI),

V

nauczyciele historii, przyrody, informatyki

GCK - finał

3 nagrody + 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego.

Najciekawsze prezentacje zostaną wyświetlone podczas sesji naukowej w sierpniu 2012

6.  Przygotowanie tablicy (planszy, gazetki) poświęconej historii gminy oraz jej wyeksponowanie w szkole.

IV

wychowawcy, nauczyciele

Tablica powinna być wyeksponowana do zakończenia projektu.

7. Przygotowanie krótkiej scenki teatralnej (klasy czwarte) nawiązującej do historii gminy oraz zaprezentowanie jej podczas uroczystości szkolnej (nawiązanie do historii gminy w XIX w. – Norwid, powstania, życie pod zaborami).

IV - V

wychowawcy, nauczyciele

 

GIMNAZJUM

1. Przeprowadzenie przez nauczycieli cyklu zajęć dla uczniów poświęconych historii gminy.  Proponowane zagadnienia:

a) środowisko przyrodniczo – geograficzne gminy (klasy III),

b) cichociemni (klasy III),

c) rozwój gminy po 1990 r., zmiany po wejściu do UE (klasy II),

d) najważniejsze postaci związane z historią gminy w XX w.

(klasy II),

e) życie codzienne pod okupacją (klasy I),

f) parafie na terenie gminy (klasy I)

III - IV

wychowawcy, nauczyciele

 

2. Warsztaty dziennikarskie i komputerowe dla zespołów uczniowskich z klas trzecich, opracowanie przewodnika turystycznego po gminie, ze szczególnym uwzględnieniem historii i miejsc historycznych. (klasy III),

IV - V

nauczyciele – opieka nad zespołem i koordynacja opracowania publikacji

GCK – warsztaty dziennikarskie i komputerowe

w warsztatach biorą udział uczniowie z opiekunami,

(ok. 20 uczniów, 4 grupy x 3 godz.).

 

3. Konkurs fotograficzny dla uczniów klas drugich poprzedzony warsztatami fotograficznymi „Ślady naszej historii”. (klasy II),

 

V

GCK – organizacja konkursu,

GCK – warsztaty fotograficzne

3 nagrody + 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego.

(ok. 20 uczniów, 2 grupy x 3 godz.)

4. Konkurs literacki dla uczniów klas pierwszych i drugich na opowiadanie inspirowane wybraną fotografią z albumu „Ocalić tożsamość”. (klasy I i II),

V

GCK – organizacja konkursu

3 nagrody + 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego

5. Konkurs dla uczniów klas pierwszych i drugich (zespoły 2 osobowe) na prezentację multimedialną poświęconą postaciom historycznym związanym z historią gminy „Oni tworzyli naszą historię”. ”. (klasy I i II),

 

IV - V

GCK – organizacja konkursu

3 nagrody + 5 wyróżnień, szczegółowy regulamin zostanie przesłany do końca lutego

6. Przygotowanie krótkiej scenki teatralnej (klasy pierwsze) nawiązującej do historii gminy oraz zaprezentowanie jej podczas uroczystości szkolnej (np. II wojna, cichociemni, odsłonięcie pomnika Kościuszki, Jeziorański itp.).

(klasy I)

IV  - V

wychowawcy, nauczyciele

 

7. Przygotowanie tablicy (planszy, gazetki) poświęconej historii gminy oraz jej wyeksponowanie.

IV

wychowawcy, nauczyciele

Tablica powinna być wyeksponowana do zakończenia projektu.

 

Uwagi organizacyjne

 

·      klasy podane przy poszczególnych działaniach są jedynie sugestią organizatorów, którzy chcieliby, aby w projekcie wzięły udział dzieci z wszystkich grup wiekowych. Szkoły nie muszą ich uważać za wiążące,

·      sposób naboru uczniów do poszczególnych działań, zwłaszcza tam gdzie liczba miejsc jest ograniczona (warsztaty), zależy od szkoły. Mogą to być eliminacje, wytypowanie przez nauczycieli, zapisy chętnych wg kolejności zgłoszeń itp.,

·      wszystkie prace będące efektem działań podjętych w wyniku projektu powinny być opatrzone imieniem, nazwiskiem, nazwą szkoły oraz klasą autora,

·      udział w poszczególnych działaniach projektu jest równoznaczny z wyrażeniem zgody na niekomercyjną publikację i rozpowszechnianie prac (literackich, plastycznych, fotograficznych, multimedialnych) przez GCK (w celach informacyjnych, promocyjnych i edukacyjnych) i wszystkie szkoły (w celach edukacyjnych) z zastrzeżeniem podania autora oraz ich niemodyfikowana oraz na publikację nazwisk autorów praz oraz ich opiekunów (nauczycieli),

·      każda szkoła przygotowuje w maju krótką uroczystość (akademia, apel) poświeconą historii gminy (część informacyjna, artystyczna, scenka teatralna, nagrody w eliminacjach konkursów)

·      każda szkoła powinna przygotować krótkie sprawozdanie z podjętych działań oraz dołączyć dokumentację fotograficzną.

 

 

Podsumowanie projektu odbędzie się w trzech etapach

 

·        podczas festynu gminnego z okazji Dnia Dziecka (3 czerwca 2012 r.), którego motywem przewodnim będzie historia gminy. Podczas festynu będzie miało miejsce wiele „historycznych” atrakcji dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Nastąpi również wręczenie nagród w konkursach, prezentacja najciekawszych prac plastycznych, literackich, fotograficznych. Festynowi będzie towarzyszyła wystawa poświęcona historii gminy przygotowana przez GCK. Przed festynem zostanie odprawiona uroczysta msza św. z okazji 570. rocznicy erygowania Parafii w Dąbrówce.

·        podczas sesji naukowej (2. połowa sierpnia 2012 r.) poświęconej nowej monografii historii gminy. Na sesję zostaną zaproszone delegacje uczniów ze wszystkich szkół. Wyświetlone zostaną najciekawsze prezentacje multimedialne wykonane przez uczniów.

·        w miesiącach IX – XII 2012 r. wystawa poświęcona historii gminy będzie eksponowana kolejno we wszystkich szkołach (po 2 tyg.) oraz każda szkoła otrzyma na nośniku elektronicznym całość materiałów stworzonych w ramach projektu (m. in. prace uczniów, dokumentację fotograficzną szkół i GCK). Materiał ten będzie mógł być wykorzystywany oraz rozpowszechniany w celach edukacyjnych.