Harmonogram działań i ich realizacja.

 

 

 

Klasa

i nr zespołu.

Zadanie

szczegółowe

Sposób realizacji

 

 

Forma prezentacji

 

Osiągnięcia uczniów

Uwagi

                                                                  Klasa IV A

Zespół

I kl.

IV A

Zebranie informacji na temat dzieciństwa

i lat nauki

Janusza Korczaka

w okresie jego życia

1878 – 1897.

Analiza zebranych wiadomości.

Odczytanie

i dyskusja

na temat      

 zebranych wiadomości

przez osoby

z zespołu na

forum klasy.

Informacje zapisane na papierze A 4 lub na płycie CD.

(+zdjęcia).

Uczeń wie(zna):

- Gdzie i kiedy urodził się   

   J. Korczak.

- Jakie szkoły ukończył.

- nazwę instytucji gdzie pracował

Uczeń potrafi:

- Omówić na czym polegała praca społeczna J. Korczaka

w czytelniach Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności

oraz wśród biedoty

i lumpenproletariatu warszawskiego.

 

Nauczyciel bibliotekarz:

- Udziela informacji

i zbiera raporty

z przeprowadzonych działań.

-Organizuje

zebrania co dwa tyg..

- wybiera liderów , sekretarzy

i korespondentów.

- Przeprowadza ewaluację

w trakcie

i po projekcie.

Uczniowie wspomagani przez wychowawców realizują zadania.

Biuletyn lub

e –obok  wykonuje n -l bibliotekarz wraz

z uczniami.

 

Zespół

II kl.

 IV A

Pomoc

w nauce uczniowi mającemu problemy w nauce. Wszelkie udzielanie pomocy na zasadzie wolontariatu.

Odszukanie osoby w szkole wymagającej pomocy

w nauce

i pomaganie jej

przez trzy miesiące.

Sprawozdanie

z udzielonej pomocy na płycie CD do e-booka lub na papierze A 4.

Wykona-nie plakatu (zdjęcia lub rysunki

z krótkimi opisami).

Uczeń wie(umie):

- co to jest pomoc bezinteresowna.

Uczeń potrafi:

- dostrzec osobę wymagającą pomocy.

- Udzielić pomocy nie oczekując na korzyść.

 

 

 

 

 

Jak wyżej.

Zespół

I i  II

 kl.

IV A

Realizacja

wartości wychowawczych:

Przestrzega-nie prawidłowe-go słownictwa na co dzień

przez okres 3 miesięcy.

Specjalna komisja złożona

z wybranych

uczniów zespołu I i II

tzw. „Sąd koleżeński” wysłuchuje zeznań

i zapisuje ucznia, który użył brzydkiego słowa

i przekazuje dla „sędziego” również wybranego ucznia

z zespołu z opisem co złego zrobił.

Wykonanie plakatu (rysunki

z krótkimi opisami).

Opis pracy na papierze A4 lub

płycie CD.

 

Uczeń wie(zna):

- Że, używanie brzydkich słów

  odbiera mu godność osobistą, izoluje go od grupy.

- Że robi krzywdę drugiej osobie i sobie.

- że jest to język nie literacki.

Uczeń potrafi:

-Utrzymać samodyscyplinę wewnętrzną.

- Odróżnić właściwe słownictwo

  od niewłaściwego.

 

Jak wyżej.

                                                  

       Klasa IV B

Zespół

I kl.

IV B

Zebranie informacji na temat życia i pracy

oraz twórczości literackiej

Janusza Korczaka

w okresie jego życia

1898 – 1913.

 Analiza zebranych wiadomości.

Odczytanie

i dyskusja

na temat      

 zebranych wiadomości

przez osoby

z zespołu na

forum klasy.

Informacje zapisane na papierze A4 lub na płycie CD.

(+zdjęcia).

Uczeń wie(zna):

- Że, J. Korczak był aresztowany za aktywna postępową działalność w czytelniach Warszawskiego

Towarzystwa Dobroczynności.

- Tytuły książek napisanych

przez J. Korczaka „Dzieci ulicy”, „Dziecko salonu”, „Józki, Jaśki

i Franki” i inne.

- Że, pracował jako pediatra

w szpitalu oraz społecznie wśród biedoty warszawskiej.

- Że brał udział w budowie nowego domu dla sierot przy ul. Krochmalnej w W-wie, gdzie potem pracował, aż do śmierci.

Uczeń potrafi:

- Omówić na czym polegała praca J. Korczaka  wśród biedoty warszawskiej.

- Na czym polega ofiarowywanie siebie innym.

Jak wyżej.

Zespół

II

kl.

IV B

Pomoc materialna

dziecku niepełnosprawnemu z naszej szkoły

Wykonanie  

prac plastycznych

np. : kwiaty z bibuły, palmy lub inne. Sprzedaż rodzicom na zebraniach.

 

Sprawo-zdanie

 z  pracy na płycie CD do e-booka lub na papierze A4 oraz

wykona-nie gazetki ze swoimi pracami

z krótkimi opisami.

Uczeń wie(zna):

- Sposoby pomagania innym.

- Że należy pomagać osobom pokrzywdzonym przez los.

- Że, każda praca przynosi korzyści materialne lub duchowe.

Uczeń potrafi:

- Odróżnić osoby pokrzywdzone od nie pokrzywdzonych.

- Omówić korzyści duchowe

z wykonywanej pracy.

 

Jak wyżej.

Zespół

I i  II

 kl.

IV B

Realizacja wartości wychowawczych:

Spełnianie dobrych, przysług

względem innych przez zespół.

 

Opis dobrych przysług składają

w specjalnej skrzynce.

 

 

Sprawozdanie

 z  pracy na płycie CD do e-booka lub na papierze A4 oraz

wykonanie plakatu

lub gazetki

z rysunkami

i krótkie opisy dobrych przysług.

Uczeń wie(zna):

- Co to jest uczynność, przysługa             

   bezinteresowna w/m ludzi.

- Co znaczy słowo życzliwość.

- Sposoby uczynności.

Uczeń potrafi:

- Być uczynnym, życzliwym.

 

Jak wyżej.

                              

                 Klasa V A

Zespół I

kl. V A

Zebranie informacji na temat życia i pracy

oraz twórczości literackiej

Janusza Korczaka

w okresie jego życia

1914 – 1920.

Analiza zebranych wiadomości.

Odczytanie

i dyskusja

na temat      

 zebranych wiadomości

przez osoby

z zespołu na

forum klasy.

Informacje zapisane na papierze A4 lub na płycie CD.

(+zdjęcia).

Uczeń wie(zna):

- Kilka tytułów książek napisanych przez

J. Korczaka , np. opowiadania: „Bobo. Feralny tydzień. Z życia szkolnego. Spowiedź motyla”, dzieło: „Jak kochać ludzi”, „Dom sierot” i inne.

- Że, był zmobilizowany jako lekarz na froncie ukraińskim oraz w przytułkach dla dzieci ukraińskich pod Kijowem.

- Kieruje domem sierot.

Uczeń potrafi:

- Omówić ofiarną pracę jako lekarza i pedagoga wśród dzieci

z Domu Sierot.

 

 

 

 

 

Jak wyżej.

Zespół II

kl. VA

Uczynność wobec szkolnych komórek

Pomoc w szkolnej bibliotece w układaniu alfabetycznie książek na półce lub pomoc młodszym w poszukiwaniu książek na przerwach, pełnić dyżur przez trzy miesiące.

Wykonanie plakatu (zdjęcia lub rysunki

z krótkimi opisami).

Opis pracy na papierze A4 lub

płycie CD

Uczeń wie(zna):

- Co to uczynność bezinteresowna.

Uczeń potrafi:

- Okazać życzliwość nie licząc na  korzyść.

- Być odpowiedzialnym.

 

 

 

 

 

 

 

Jak wyżej.

Zespół

I i  II

 kl.

V A

Realizacja wartości wychowawczych:

Przestrzeganie ciszy podczas lekcji.

Specjalna komisja złożona

z wybranych

uczniów zespołu I i II

tzw. „Sąd koleżeński” wysłuchuje zeznań

i zapisuje uczniów, którzy rozmawiali

i przekazuje dla „sędziego” również wybranego ucznia

z zespołu.

 

Wykonanie plakatu lub gazetki ( rysunki

z krótkimi opisami).

Opis pracy(bez nazwisk

i imion mogą być zmyślone) na papierze A4 lub

płycie CD.

 

 

 

 

 

Uczeń wie(zna):

- Statut szkoły.

- Prawa ucznia.

- Jak zachować się na lekcji.

- Dlaczego należy zachować się cicho na lekcji.

Uczeń potrafi:

- Zachować się kulturalnie  na lekcjach.

- szanować innych.

 

 

 

Jak wyżej.

                                                            Klasa V B

Zespół

I

 kl.

V B

Zebranie informacji na temat życia i pracy

oraz twórczości literackiej

Janusza Korczaka

w okresie jego życia

1921– 1930.

Analiza zebranych wiadomości.

Odczytanie

i dyskusja

na temat       

 zebranych wiadomości

przez osoby

z zespołu na

forum klasy.

Informacje zapisane na papierze A4 lub na płycie CD.

(+zdjęcia).

Uczeń umie(zna):

- Ogólnie twórczość literacką

z tego okresu(tytuły) np.:broszura „O gazetce szkolnej” , szkice poetyckie - „Sam na sam z Bogiem”, Powieść: „Król Maciuś I” i inne.

Uczeń potrafi:

- Omówić działalność w zakresie

w zakresie pedagogiki w okresie 1924 – 1939.

(J. Korczak wykłada w Instytucie Pedagogiki Specjalnej, współpracuje z czasopismem pedagogicznym „Pedagogika specjalna” , „Opieka nad dzieckiem”, „Życie dziecka” i inne. Pracuje jako biegły do spraw dzieci przy Sądzie Okręgowym w Warszawie).

 

Jak wyżej.

Zespół II

kl. VB

Pomoc materialna

dzieciom

z Domu Dziecka np.: zakup pomocy szkolnych.

Zbiórka plastikowych korków.

Za uzyskane pieniądze zakupić pomoce dla dzieci

z Domu Dziecka.

Sprawozdanie

 z  pracy na płycie CD do e-booka lub

na papierze A4.

Wykona-

nie gazetki

o pracy,

w swojej klasie

z rysunkami

i krótkimi opisami tych rysunków.

Uczeń wie(zna):

- Sposoby pomagania innym.

- Co to jest uczynność bezinteresowna.

- Że należy pomagać osobom pokrzywdzonym przez los.

- Że, każda praca przynosi korzyści materialne lub duchowe.

Uczeń potrafi:

- Odróżnić osoby pokrzywdzone od niepokrzywdzonych.

 

Jak wyżej.

Zespół

I i  II

 kl.

V B

Realizacja wartości wychowawczych:

Przestrzeganie poszanowa-

nia sprzętu szkolnego, sal lekcyjnych 

i terenu szkolnego.

Dyskusja

i analiza przestrzegania

poszanowa-

nia sprzętu szkolnego, sal lekcyjnych 

i terenu szkolnego przez uczniów  z zespołu.

Wykonanie plakatu lub gazetki ( rysunki

z krótkimi opisami).

Opis pracy ogólnie

 na papierze A4 lub

płycie CD.

Uczeń wie(zna):

- Wspólne dobro.

- Co znaczy słowo dewastacja, niszczenie przedmiotów użytku szkolnego.

Uczeń potrafi:

- Szanować sprzęt szkolny, sale lekcyjne i teren szkolny.

 

Jak wyżej.

                                                                 Klasa VI A

Zespół I

kl.

VI A

Zebranie informacji na temat życia i pracy

oraz twórczości literackiej

Janusza Korczaka

w okresie jego życia

1931 – 1938.

Analiza zebranych wiadomości.

Odczytanie

i dyskusja

na temat      

 zebranych wiadomości

przez osoby

z zespołu na

forum klasy.

Informacje zapisane na papierze A4 lub na płycie CD.

(+zdjęcia).

Uczeń wie (zna):

- Tytuły  z twórczości literackiej z wymienionego okresu: „Kajtuś czarodziej, „Uparty chłopiec”, „Życie Ludwika Pasteura” i inne.

- Twórczość J. Korczaka związana jest z wychowywaniem dzieci.

- Że, J. Korczak walczy o prawa dzieci nie używając przemocy.

 Uczeń potrafi:

 - Podać przykłady ofiarnej służby J. Korczaka względem dzieci jako wychowawcy

i pedagoga.

- Omówić koncepcję idealnego społeczeństwa dziecięcego, w którym dzieci same się rządzą,

 które zapewnia im wszystkie prawa i stwarza warunki godnego i radosnego życia.

Jak wyżej

Zespół II

kl. VIA

Uczynność wobec szkolnych komórek.

Pomoc w szkolnej bibliotece

- zakładanie folii na książki.

Pomoc na przerwach młodszym dzieciom

W poszukiwaniu książek na półkach.

Sprawozdanie

 z  pracy na płycie CD do e-booka lub

na papierze A4.

Wykona-

nie gazetki

o pracy,

w swojej klasie

z rysunkami

lub zdjęciami

i krótkimi opisami zdjęć   lub rysunków.

Uczeń wie(zna):

- Co to uczynność bezinteresowna.

- Formy uczynności.

Uczeń potrafi:

- Okazać życzliwość nie licząc na korzyść.

- Być odpowiedzialnym.

 

Jak wyżej

Zespół

I i  II

 kl.

VI A

Realizacja wartości wychowawczych:

Odpowiedzialność za własne słowa

i czyny.

Specjalna komisja złożona

z wybranych

uczniów zespołu I i II

tzw. „Sąd koleżeński” wysłuchuje zeznań

i zapisuje ucznia, który np.: zobowiązał się, że przyniesie

wypożyczoną książkę lub zrobi zadanie, a tego nie zrobił

 i przekazuje dla „sędziego” również wybranego ucznia

z zespołu.

 

Wykona-nie plakatu lub gazetki ( rysunki

z krótkimi opisami).

Opis pracy(bez nazwisk

i imion mogą być zmyślone) na papierze A4 lub

płycie CD.

Uczeń wie(zna):

- Co znaczy słowo odpowiedzialność.

- Konsekwencje z powodu braku odpowiedzialności.

Uczeń potrafi:

- Podać przykłady odpowiedzialności za własne słowa.

- Podać przykłady odpowiedzialności za własne czyny.

Jak wyżej

                                                               Klasa VI B

Zespół I

kl.

VI B

Zebranie informacji na temat życia i pracy

oraz twórczości literackiej

Janusza Korczaka

w okresie jego życia

1939 – 1942.

Analiza zebranych wiadomości.

Odczytanie

i dyskusja

na temat      

 zebranych wiadomości

przez osoby

z zespołu na

forum klasy.

Informacje zapisane na papierze A4 lub na płycie CD.

(+zdjęcia).

Uczeń wie (zna):

- Tytuły twórczości literackiej J. Korczaka, opowiadania: „Ludzie są dobrzy. Trzy wyprawy Herszka”, „Pedagogika żartobliwa. Moje wakacje. Gadaninki żartobliwe starego doktora” i inne.

- J. Korczak był aresztowany i wieziony na Pawiaku, w czasie ewakuacji Domu Sierot do getta.

- Że pracował w przytułku miejskim przy ul. Dzielnej

w Warszawie.

- Że przebywał  w gettcie

i kierował Domem Sierot.

- Że wraz z dziećmi i personelem zakładu zostaje wywieziony (najprawdopodobniej)  do obozu zagłady w Treblince, gdzie ginie zamordowany wraz z dziećmi.

Uczeń potrafi:

- Omówić pracę J. Korczaka ofiarną i służebną i wierność jego do końca swoim ideom, aż po śmierć dla dzieci.

Jak wyżej

Zespół II

kl. VIB

Uczynność wobec szkolnych komórek.

Pomoc w szkolnej bibliotece

-zakładanie folii na książki.

Pomoc na przerwach młodszym dzieciom

W poszukiwaniu książek na półkach.

Sprawo-zdanie

 z  pracy na płycie CD do e-booka lub

na papierze A4.

Wykona-

nie gazetki

o pracy,

w swojej klasie

z rysunkami

i krótkimi opisami tych rysunków.

Uczeń wie(zna):

- Co to jest praca bezinteresowna.

- Formy i znaczenie wolontariatu.

Uczeń potrafi:

- Pracować jako wolontariusz, poświęcając czas wolny innym.

- Być odpowiedzialnym.

Jak wyżej

Zespół

I i  II

 kl.

VI B

Realizacja wartości wychowawczych:

Przestrzega-

nie cierpliwości

w kontaktach

z innymi.

Specjalna komisja złożona

z wybranych

uczniów zespołu I i II

tzw. „Sąd koleżeński” wysłuchuje zeznań

i zapisuje ucznia, który np.: użyje przemocy słownej czy fizycznej wobec drugiej osoby

 i przekazuje dla „sędziego” również wybranego ucznia

z zespołu.

 

Wykonanie plakatu lub gazetki ( rysunki

z krótkimi opisami).

Opis pracy(bez nazwisk

i imion mogą być zmyślone) na papierze A4 lub

płycie CD

Uczeń wie(zna):

- Na czym polega cierpliwość

wobec drugiej osoby.

-  Konsekwencje przemocy, agresji.

Uczeń potrafi:

- Podać przykłady cierpliwości.

- Podać przykłady przemocy.

Jak wyżej

Wygrywa klasa, która  właściwie zrealizowała wszystkie zadania.

      

  Bibliografia:

 

1.      „ Korczak”, Stefan Wołoszyn, Wydaw: Wiedza Powszechna, Warszawa, 1978 r.,

                  seria „Myśli i Ludzie”.

2.      „Wybór pism pedagogicznych. Tom I – Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku. Momenty wychowawcze”, Janusz Korczak; Wydaw.: Warszawa 1957, Państwowe Zakłady wydawnictw Szkolnych.

3.      „Wybór pism pedagogicznych. Tom I I. Posłowie Dr Zofii Szymańskiej”, Janusz Korczak, Wydaw.: Warszawa 1957, Państwowe Zakłady wydawnictw Szkolnych.

  

 

                                 Opracowała: Nauczyciel bibliotekarz mgr Wiesława Malinowska.